13 tot 17 mei - Reisverslag uit Panevėžys, Litouwen van Leon Smit - WaarBenJij.nu 13 tot 17 mei - Reisverslag uit Panevėžys, Litouwen van Leon Smit - WaarBenJij.nu

13 tot 17 mei

Door: Leon

Blijf op de hoogte en volg Leon

18 Mei 2007 | Litouwen, Panevėžys

Hallo allemaal,

hier weer een berichtje uit Panevezys.


Zondag 13 mei

Vandaag lekker uitgeslapen tot een uur of 13.00. ff lekker een ontbijtje voor mezelf gemaakt en toen even me toets geleerd. Ja je leest het goed…. Ik ben al begonnen met het leren van me toets, dat beloofd nog is wat haha. Na zo’n half uurtje vond ik dat ik al genoeg had geleerd en heb ik de rest van de dag eigenlijk niks uitgevreten. 18.00 zijn we voor de zoveelste keer weer naar het ‘Kaffenhaus’ geweest. Dit is veruit het lekkerste restaurant van Panevezys waar wij zijn geweest. Na het eten hebben we de film Troye gekeken.

Maandag 14 mei

Vandaag begon onze eerste training zoals altijd om 9.00. Erg leuk om te zien is dat deze ‘mindere’ groep steeds groter en trouwer wordt in hun bezoek aan onze trainingen. Om 12.00 moesten wij aanwezig zijn voor de vergadering met alle trainers en de directeur van de voetbalacademie. Ik liep samen met Erik naar de voetbalvelden toe en we hadden werkelijk geen idee wat we te horen zouden krijgen en waarover het zou gaan. We kwamen zo’n beetje als laatste aan, dat is hier wel de eerste keer dat ze hier echt een stuk vroeger aanwezig zijn. 8 trainers de verzorgster en de directeur waren aanwezig. De verzorgster was tijdens dit gesprek onze tolk, want de voetbaltrainers spreken bijna allemaal geen engels. Tijdens deze ‘vergadering’ ging het eigenlijk allemaal over ons. De eerste vraag stelde de directeur aan ons; wat was het grootste verschil in de manier van trainen tussen de trainers en ons. Wij stonden elkaar een beetje aan te kijken, want we vonden het niet helemaal gepast om hier even te gaan vertellen hoe het allemaal moet en te zeggen wat ze allemaal fout doen. Wij hebben geantwoord dat wij meer met de bal trainen en dat er in al onze oefeningen voetbalechte dingen in voorkomen zoals; bal, medespelers, tegenstanders, scoren, doelpunten voorkomen. Op de voetbalschool zijn ze nogal van het rekken en strekken en doen ze teveel oefeningen zonder bal. We hadden al snel door dat de directeur en de voetbaltrainers erg blij met ons zijn, dat hadden we ook wel verwacht, want dit hadden we al meer gehoord van de trainers. Na een tijdje zei de verzorgsters op eens van; the’re not happy whit you…. Dat was ff schrikken, eerst helemaal blij en toen opeen dit. We wisten ook helemaal niet wat we moesten zeggen, hierna legde ze het beter uit. Het kwam er op neer dat de trainers die wij niet hebben niet gelukkig zijn dat ze niet van ons voetbalverstand kunnen profiteren. Zo zo denk je dat klinkt nogal, dat vinden wij ook. Zit je daar als broekje tussen mannen die in de champions league en eufa cup hebben gevoetbald en die vragen even aan je of ze nog dingen van je kunnen leren. De directeur besloot dat wij nu nieuwe trainers kregen. We geven nu niet meer samen training, want anders zouden niet alle trainers van de Nederlanders kunnen profiteren. Ik heb nu een beetje rare trainer, deze man was ook mee geweest naar Letland en hij schelde die jongens echt kapot. Op dinsdag moet ik ook nog de keepers trainen. Ik geef nu iedere dag training van
9.00 tot 11.30 ( 11 jarige)
15.10 tot 16.40 ( 10 jarige)
17.00 tot 18.30 (16 jarige)

Om 15.10 begon dus me eerste training aan de nieuwe groep. Groot voordeel is dat je nu weer oefenstof kan gebruiken die je voorheen al een keer hebt gebruikt, want voor deze jongens is dat weer nieuw. Er waren 18 jongens aanwezig en het ging supergoed. Eigenlijk vind ik 18 man erg groot, zeker omdat hier een gigantisch groot niveau verschil aanwezig is. Wat ook een probleem bij deze groep is dat er eigenlijk maar 2 jongens goed engels spreken. In de eerste 5 minuten zat de trainer er nog wel eens doorheen te schreeuwen, gelukkig is hij hierna mee gestopt. Wat die man dan roept zou ik echt niet weten.
17.00 begon de training van de 16 jarige. 14 man aanwezig. In het begin dacht ik wel dat de jongens het raar vonden om van een broekje les te krijgen, maar ze hadden er al snel plezier in en deze training verliep ook supergoed. Ik heb de trainer er ook niet 1 keer doorheen horen schreeuwen.
Savonds hebben we tortilla’s gegeten en hierna hebben we de film King Kong gekeken.


Dinsdag 15 mei

Eerste training begon vandaag weer om 9.00, deze training doe ik nog wel samen met Erik. De trainer van deze groep komt sinds 2 weken eigenlijk altijd te laat, soms wel meer dan ½ uur. Opzich maakt het voor ons niet uit, want wij kunnen onze spullen pakken en geven toch altijd zelfstandig onze training. Daarna smiddags weer training gegeven aan de 10 jarige. Hierna had ik niet de 16 jarige, maar had ik de keepers. Er liepen 3 keepers van ronde de 14 jaar. Ik snel even de spullen gepakt. Loop ik het trainingsveld op zie ik opeens 10 keepers voor me staan!!! De jongste was 7 jaar en de oudste 16 jaar, tja wat moet ik hier mee aan. Gelijk maar de groep in 2en verdeelt. Aan de oudste heb ik snel even uitgelegd hoe keepersoorlog werkt, daarna ben ik met de jongeren aan de slag gegaan. Positie kiezen, korte hoek, tussenpas en de voorzet geoefend. Met de kleintjes heb ik wat minder gedaan. Deze hebben vooral training gehad van hun eigen keepertrainer. 18.00 was ik klaar met de training. Ook om 18.00 begon de wedstrijd van Ekranas. Gelukkig werden we door een trainer daar gebracht. We waren nu maar 5 min te laat. De wedstrijd eindigde zoals die begon 0-0. Tijdens de wedstrijd kwamen er nog jongens van zo’n 10 jaar naar ons toe om een handtekening te vragen, dat voelt erg goed moet ik zeggen haha. Na de wedstrijd zijn we snel naar huis gegaan, want we moesten nog gaan eten. 21.30 begonnen we pas te eten, dat vinden we hier niet eens raar. Dat is echt typisch het vakantiegevoel voor ons, thuis zou ik kwaad zijn als we zo laat zouden eten. Na het eten heb ik met Martine en Ellen de filmpje gekeken en hierna zijn we naar bed gegaan

Woensdag 16 mei

Vandaag weer een Kranto dag. Deze keer was het geen gewone Kranto dag, want vandaag gingen met 6 cliënten naar de hoofdstad van Litouwen, Vilnius. 9.15 vertrokken we uit Panevezys en om 11.30 waren we in Vilnius. Lina, onze stagebegeleidster had verteld dat we een rondleiding van haar zusje zouden krijgen, die daar op kamers zit. Eenmaal aangekomen in Vilnius bleek dat we een rondleiding kregen van Lina der zusje en 2 vriendinnen van haar. Lina en de cliënten gingen ergens anders naartoe. Wij stonden elkaar even aan te kijken van tja, hier hadden we niet op gerekend, maar eigenlijk vonden het wel prima. Nu konden we ook eens een rondje door deze stad lopen. De dames hebben ons flink laten zwoegen. In het begin van het gesprek vroegen ze nog waar we voor leerde. We hadden achteraf beter niet kunnen zeggen dat we leerde voor sportleraar. In Vilnius hebben we verschillende kerken bezocht, 2 heuvels beklommen. Op 1 heuvel stond een kasteeltje. We zijn in hun school geweest, ze leerde geografie daar op de universiteit. Voor de rest hebben we alleen maar gelopen en niet 1 keer wat gedronken of gegeten. We waren blij dat we om 14.00 weer op de afgesproken plek moesten zijn, ondanks dat we zo moe waren was het toch een erg leuke dag. We kregen van de dames nog een cadeautje. Een houten fluitje met een steentje erin, dit steentje noemen ze het goud van Litouwen. 16.30 kwamen we weer veilig aan op kranto en zijn we naar huis gelopen. ‘savonds hebben we aardappels met een groentemix en een gehaktbal gegeten.


Donderdag 17 mei

Vandaag de laatste Kranto dag, omdat we volgende week woensdag en donderdag een kamp hebben met de basisschool waar Davey en Ivana stage lopen. Eenmaal binnen vertelde Lina en Eggle dat ze een verassing voor ons hadden. Ze lieten een filmpje zien met verschillende foto’s van ons met daarin muziek van Litouwen. Ook hebben we een cd’tje gekregen met goede nummers van Litouwen. Als laatste kregen we een soort van poster, waar onze namen op stonden en waar verschillende Litouwse woorden opstaan die we niet meer gaan vergeten. Je kon wel zien dat ze overal tijd in hadden gestoken, erg leuk allemaal. Volgende week vrijdag is de laatste dag dat Martine en Ellen daar stage lopen en dan krijgen ze een foto ingelijst van ons 4en, zodat ze ons nooit meer zullen vergeten.
Het was vandaag erg warm, zo’n 20 graden. Vandaag eigen gemaakte lintjes meegenomen, dit was eerst een hoeslaken. Veel verschillende en simpele tikspelletjes gedaan. Einde van de dag waren we zelf ook helemaal kapot van het rennen. Savonds heeft Den Dave spaghetti gemaakt en daarna hebben we een filmpje gekeken. Vandaag heb ik een usb stick gekocht van 2 GB. Hier staat nu het filmpje op wat we als verassing hebben gekregen van de dames van Kranto, ook komt er hier een presentatie op van alle foto’s die we hebben gemaakt. We komen denk ik aan zo’n 1000 foto’s.

Bij deze is iedereen zondag 3 juni uitgenodigd. Even wat drinken en alle foto’s bekijken die we hebben gemaakt en even alle grote verhalen aanhoren die we allemaal hebben meegemaakt:P. Ik kan natuurlijk niet iedereen 2 juni alles vertellen….

Dit weekend krijgen we erg goed weer, eerst gaven ze zelfs 30 graden op, maar dat is al gezakt naar de 25 graden. We hope dat het de laatste 2 weken zo warm blijft en we gaan nog volop genieten van onze 2 laatste weken.

Groeten en kus
Leon

  • 18 Mei 2007 - 10:09

    Jordi:

    Zondag 3 juni ben ik er niet, want heb een toernooi met de kroeg...dus moet je het maar een andere keer aan mij laten zien...

    Groeten Jordi

    ps. Je krijgt de groeten van Hanne!

  • 18 Mei 2007 - 11:34

    Mieke:

    Hey Leon,

    Het gaat nu opschieten, hoor!!
    Voor we het weten sta je onze jongens weer af te beulen met je sportlessen, of horen we je op de groep naast ons non-stop kletsen!(grapje, is juist gezellig!!)
    Tot over een paar weekjes!!
    Groetjes Mieke (van de krammers)

  • 18 Mei 2007 - 17:18

    Elly :

    zo dat was weer een lang verhaal het gaat nu echt opschieten dat je weer thuis komt we kijken er allemaal naar uit leuk dat je ze zondag je vrienden hebt uitnodigd ha ha kan stefan de kratten bier tillen
    veel plezier tot schrijfs of tot horens en maandag stuur ik een mail
    groetjes van alle smitjes

  • 18 Mei 2007 - 17:26

    Jessica:

    HA lieve broer nog 15 nachtjes slapen en dan ben je weer thuis dikke kus van mij
    groetjes jessica

  • 18 Mei 2007 - 19:18

    Leon:

    he jor,

    3 juni voetballen... je moet 2 juni toch werken??? of gaat dat nu niet meer door?

    groeten vanuit de sauna:P
    leon

  • 18 Mei 2007 - 20:26

    Elco:

    Hey Leon,

    Vandaag weer op stap geweest met Topkeepers. 70 kids hebben weer volop genoten van o.a. een demo van Joost Terol.

    ksieje 2 juni ??

    Groeteh en nog veel plezier !!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leon

ik ga 10 weken naar litouwen ik ga hier 3 dagen in de week stage lopen op een voetbalschool en 2 dagen in de week stage lopen op een speciale school voor mensen met een beperking kheb er erg veel zin in!!!! ps; op de foto me 3 klasgenoten die meegaan ook gaan er nog 2 3de jaars mee

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 157
Totaal aantal bezoekers 26737

Voorgaande reizen:

25 Maart 2007 - 02 Juni 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: