8-12 mei - Reisverslag uit Panevėžys, Litouwen van Leon Smit - WaarBenJij.nu 8-12 mei - Reisverslag uit Panevėžys, Litouwen van Leon Smit - WaarBenJij.nu

8-12 mei

Door: Leon

Blijf op de hoogte en volg Leon

13 Mei 2007 | Litouwen, Panevėžys

Dinsdag 8 mei

Van 9.00-10.30 in de stromende regen lesgegeven. Het meest bizarre was dat het nog nooit zo druk was geweest. We zijn 15 minuten eerder gestopt met trainen, omdat er zulke gigantische plassen op het veld lagen dat de bal niet eens meer rolde. We zijn iets voor 13.00 Michel gaan ophalen want hij zou bij onze training gaan kijken van de 6 jarige. Vandaag zou de eerste keer zijn dat ze buiten zouden gaan trainen, maar het regende nog steeds zo gigantisch dat de training was afgelast. Hierna hebben we Michel een rondleiding gegeven. Het krachthonk de pooltafel de sauna en het zwembad ook de kleedkamers, materiaalhok en trainerskamer. Hierna heeft hij zich voorgesteld aan de directeur van de voetbalacademie.
18.00 begon de wedstrijd van Ekranas. Ze moesten vandaag tegen de nummer laatste dus moest er gewonnen worden. Met rust stond het 1-1. eindstand 6-1 overwinning. Hopelijk zien we meer van zulke wedstrijden. Na Ekranas hebben we gegeten. Soep met stokbrood. Na het eten hebben we gepokerd en heeft Ellen der eerste pokeroverwinning in de pocket.

Woensdag 9 mei

Vandaag geen normale Kranto dag, want vandaag stond het dansevenement op het programma. 8.45 moesten we aanwezig zijn bij Kranto. Ellen Martine ik en 6 clienten zouden vandaag 2 spetterende optredens geven in Kaunas. Dit is de 2de stad van Litouwen.
Na zo’n anderhalf uur rijden waren we in Kaunas. We zaten niet echt in het rijkste gedeelte van de stad, het was erg oud (de Russische tijd). Eenmaal binnen snel verkleden en nog een keertje geoefend. Er waren ongeveer 12 teams deze waren verdeelt in verschillende categorieën. Als 2de moesten we onze openingsdans doen, alleen deed onze muziek het niet. Na zo’n 5 minuten hadden ze toch de play-knop gevonden en konden we onze openingsdans doen. Deze mocht maximaal 1 minuut duren, dus was ook niet super spectaculair. Na zo’n 2 uur mochten we onze dans doen. Onze ‘begeleidster’ heeft een gedeelte van de dans gefilmd. Hij ging supergoed, wel was iedereen superzenuwachtig. Nadat iedereen de dans had gedaan werd er nog individueel gedanst. Hier deden wij niet aan mee. Er werd op verschillende manieren gedanst zowel stijldansen als breakdansen.
Savonds zijn we met Dalia gaan uiteten, in een typisch Litouws restaurantje. Zag er allemaal prima uit. Alleen het gene wat je bestelde hadden ze niet, beetje jammer. Das gelijk de laatste keer dat we daar geweest zijn.
Savonds wilde Michel nog even een groepsgesprek. Deze duurde niet zo lang, omdat alles goed verloopt. Het is niet zo dat we vakantie hebben, maar we hebben allemaal wel een beetje een vakantiegevoel…. Heerlijk

Donderdag 10 mei
Vandaag moest ik vroeg uit bed, want het was Michel zijn laatste dag. Eerst even betalen en een hoop rompslomp tekenen. Hierna zijn we naar de voetbalacademie gegaan om Michel zijn presentje te ontvangen. Een sjaal van Ekranas met een kalander van Ekranas. 10.30 waren we aanwezig op Kranto. Helaas ging het eerste uur niet door omdat er binnen geoefend moest worden voor een toneelstuk en het regende buiten, dus hebben we naar het toneelstuk gekeken. 11.30 kwam Erik, hij was later omdat hij naar Lolita was geweest. Dat is een kapsalon. Helemaal gelukkig dat z’n haar nog goed zit en grote verhalen over de kapster. Voor Michel was het tijd om wat te gaan eten en daarna met de bus van Vilnius te gaan om vanuit daar naar Nederland te vliegen. Erik en ik zijn nog mee gegaan om wat te eten, daarna meegelopen naar het busstation. Hij bedankte ons nogmaals voor de leuke dagen die hij heeft gehad en adviseerde ons om te blijven genieten van onze ‘vakantie’. Hierna weer teruggegaan naar Kranto waar we vandaag eigenlijk niet veel hebben gedaan, omdat ze maar bleven oefenen met het toneelstuk.
Savonds hebben we weer is een keer gezond gegeten. Aardappeltjes groente en een gehaktbal. Na het eten eerst een filmpje gekeken en daarna na het songfestival gekeken. Blijkbaar heb ik hier totaal geen verstand van, want er waren toch echt superslechte zangers/zangeressen die doorgingen. Nederland vond ik trouwens ook mega slecht.

Vrijdag 11 mei
9.00 begon onze training weer op de voetbalacademie. Beetje bewolkt maar het was gelukkig droog. 14.30 gaven we onze 2de training. Deze heb ik gedeeltelijk gefilmd voor de studenten die volgend jaar naar Litouwen gaan. Savonds hebben we macaroni gegeten en de mannen zijn daarna na de sauna gegaan. Als we met sns nog is een keer een grote geldprijs winnen of een hele goede sponsor vinden moeten we die toch maar is gaan aanschaffen!!! Van de biersponsor hadden we een hoop bier gekregen. Dit was een nieuw soort bier, erg lekker. We zijn nog uitgenodigd om maandag deel te nemen aan de vergadering met de directeur en alle trainers. Ben erg benieuwd hoe een vergadering hier aan toegaat. Na de sauna zijn we naar Krezo gegaan, niet veel later als ons kwamen de dames ook binnen. Was vandaag veel drukker als anders. De studenten in Litouwen hadden vandaag een feestje omdat ze geslaagd waren. Het was zoals altijd weer erg gezellig

Zaterdag 12 mei

Vandaag heerlijk uitgeslapen tot een uur of 12. 17.30 moest Ekranas weer een thuiswedstrijd voetballen. Ze moesten tegen de tegenstander waar ze de allereerste wedstrijd met 2-0 van hadden gewonnen. Ze spelen in een poule van 10 teams en spelen 4 keer tegen elkaar. Ekranas kwam eerst 1-0 achter en net na rust werd het 1-1. in de 92ste minuut 2-1 voor Ekranas. Dit was zeker niet verdiend, maar dat zijn zo af en toe de lekkerste overwinningen. Savonds hebben we stokbrood met soep gegeten. Na het eten kwamen er 3 dames op bezoek. Lina; onze ‘stagebegeleidster’ Irma; werkt ook op Kranto en Christina zei werkte als psycholoog op Kranto maar werkt nu ergens anders. We hebben de dames leren mexen. Deze dames scoren zeker niet hoog op het alcoholgebruik vergeleken met de andere Litouwse mensen. Savonds zijn we hier voor het eerst gaan stappen in Romantic Hotel. Onderweg pakte een van de dames een spuitbusje en vroeg aan ons of we dat wilde gebruiken, wat bleek dat was gewoon pepperspray. Alle vrouwen hebben dat standaard in hun handtasje!? Romantic Hotel is een nachtclub die er supernetjes uitziet. Gelukkig kwamen we allemaal binnen want je moet hier namelijk 21 zijn. Deze avond niet zo veel gedronken maar was daarom niet minder gezellig. In deze tent waren ook danseressen en lag de gemiddelde leeftijd toch wel hoger dan in de andere discotheken. Ook waren er nog 2 spelers van Ekranas aanwezig.

Het weer gaat nu toch echt beter worden. Ze geven nu 18-22 graden op en hopelijk gaat het zelfs nog wat warmer worden. We beseffen nu ook wel dat het er al bijna op zit. We moeten nog anderhalve week stage lopen, daarna hebben we nog een kamp met de pradine school van 2 dagen en daarna hebben we nog een weekje vakantie.
Voordat je het weet is het 2 juni en dan zie ik de meeste mensen savonds op het strandfeest!!!

Groeten uit Panevezys
Kus Leon

• 13 Mei 2007 - 14:17

Elly:

weer een leuk verhaaltje
    ja ja het schiet nu al aardig op
    jessica plaatjes gemaakt voor hoeveel nachtjes nog hangt op de deur kan ze elke dag een kruis door heen zetten
    doe iedereen de groetjes
    dikke kus van de smitjes

• 13 Mei 2007 - 18:21

Jordi:

Het gaat inderdaad nu erg snel!

Ik ga a.s. woensdag weer naar huis! MOet donderdag voetballen, als ik weer van mijn heupblessure af ben!

Groet'n Jordi

• 14 Mei 2007 - 22:26

Michèl:

He, jammer heb ik net een leuke avond gemist ... Doe de groeten en succes....

• 16 Mei 2007 - 07:58

Krammerlaan:

Hoi Leon,

Alles goed????
    Zou jij met mij contact op willen nemen via de mail. Ik wilde je wat vragen over de zomerplanning van de krammerlaan.
    Mijn emailadres is: krammerlaan5@zuidwester.org.
    Ondanks dat je het erg druk hebt zit er wel enige spoed achter.

Groetjes
    Yvette Dubois

• 16 Mei 2007 - 09:09

Judith:

beste Leon,

er is nogal wat onrust over jou invalmogelijkheden deze zomer. ik ga er echter zondermeer vanuitdat jezult werken als bewegingsagoog, fulltime en minimaal 4 maanden. immers: Mirella is zwanger=> vervanging verlof en de gebruikelijke inval voor de vakantie periode. ik weet niet wat je allemaal wel of niet hebt toegezegd aan de krammerlaan, dit is ook voor mij niet relevant, omdat je altijd hebt aangegeven als bewegingsagoog te willen werken! neem even contact op, als je nog vragen hebt

gr
    Judith